Wychodząc naprzeciw rekomendacjom Rzecznika Praw Dziecka, nasza Szkoła wprowadza mediacje rówieśnicze jako formę rozwiązywania konfliktów w codziennym życiu. Jest proces wieloetapowy, do którego sukcesywnie się przygotowujemy. Październik i listopad upłynęły nam na intensywnym szkoleniu, które poprowadziły dla nas mediatorki z poznańskiego oddziału Polskiego Centrum Mediacji.

Najpierw szkoleni byli tzw. mediatorzy szkolni, a więc wybrane osoby z kadry pedagogicznej, które zostaną opiekunami mediatorów rówieśniczych. Będą to panie pedagożki szkolna i specjalna, które wdrażają mediacje rówieśnicze w ramach swojej innowacji pedagogicznej. Wspierane będą przez psychologa szkolnego oraz panią anglistkę,którzy również przeszli szkolenie.

W minionym tygodniu kilkudniowe szkolenie odbyło dwadzieścioro uczniów z klas 6 i 7, wskazanych przez swoich rówieśników w anonimowej ankiecie, jako osoby godne zaufania, pomocne i życzliwe. Poznali oni zasady mediacji rówieśniczych, które są dobrowolnymi i poufnymi poszukiwaniami rozwiązań konfliktów między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów, przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami między uczniami. Każda mediacja będzie odbywała się w obecności jednego z dorosłychmediatorów.

O wprowadzeniu mediacji rówieśniczych jako istotnej metody rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym zostali poinformowani uczniowie, a także na specjalnych spotkaniach ze szkoleniowcami: Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.

Kolejnym etapem będzie wpisanie mediacji do statutu szkoły oraz do innych dokumentów wewnątrzszkolnych, na podstawie których organizowana jest praca w szkole. Utworzony zostanie Klub Mediatorów Rówieśniczych, którego spotkania będą obywały się w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu.

Uczniowie, którzy przeszli szkolenie podejmą decyzję, czy będą pełnić funkcję mediatorów rówieśniczych.
